The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).
Version state: In progress, update: Oct. 1, 2020
First performance
Performance date: July 1, 2020

Version documentalist

  • naves (naves@ircam.fr)

Version realisation

Version length: 15 h 44 mn 52 s
Default work length: 07 mn

No other version available

Detailed staff

  • soprano
(Detailed staff comes from Brahms, send mail to brahms-contenu@ircam.fr for correction.)

Channel details

  • Number of input channel : 1
  • Number of output channel : 8

Performance details

  • Sept. 7, 2020, France, Paris, Centre Pompidou, ManiFeste

Realisation

  • Sébastien Naves
File Author(s) Comment
[403.2 MB] Video Video Sébastien Naves Video of the premiere
[113.6 MB] Recording(s) Performance_Mix Sébastien Naves mix of the premiere
[868.9 MB] All-in-one Patch Sébastien Naves patch + score + manual + tech rider
[1.7 MB] Document Patch_manual Sébastien Naves
[169.0 KB] Score Score Sébastien Nvaes
[40.2 KB] Technical rider Tech rider Sébastien Naves

Instructions

Reach

Kayla Cashetta

For soprano and electronics

1. Audio setup

1 DPA6066 (close mic).

TLM170 or other cardioid large diaphragm condenser mics.

Digital mixer with 16 inputs and 12 outputs, like a Yamaha CL1.

Sound Board.

2. Loudspeaker setup

8 x 12" loudspeakers.

2 x subwoofers.

3. Midi setup

apple computer with max patch.

midi control surface (Korg NanoKtrl or something similar).

1 footswitch or similar connected to a footswitch to Midi converter (like Midi Solution system).

1 Midi interface.

4. Software installation

a) Max/MSP patches (Max 8.1.6 under macOS 10.14.6)

Move the “reach_patch” folder to the desktop.

Put everything in “externals” folder in the Max 8/Packages folder.

Start Max 8.

Set the file preferences of Max (in the “Options” menu) to reach_patch/lib folder.

Open the latest version of the main patch from reach_main folder (“_finalpatch_vXXX.maxpat”).

b) Routing in Max/MSP

adc~1 - DPA6066

dac~1 - Speaker Left

dac~2 - Speaker Center

dac~3 - Speaker Right

dac~4 - Speaker Side Right

dac~5 - Speaker Rear Right

dac~6 - Speaker Rear Center

dac~7 - Speaker Rear Left

dac~8 - Speaker Side Left

c) DSP Status Options (Fs, IO vs, S vs, Overdrive, Audio Interrupt, Vector Optimization)

5. Patch presentation

presentation mode

a) Notations

I/O : Inputs and outputs, choose 8ch or stereo speaker setup

DSP : All effects and spatialization

Players : To plack back soundfiles

Matrix : inputs and outputs of microphones, effects, speakers, players

Score : Cue list using Antescofo

Test&Simulation : Playback simulation, cues triggered automatically by markers

b) Shortcuts

ESC = global init, also can be used as a Kill Switch

space bar = trigger cue

p = toggle presentation mode

h = hide fx3,4,5

6. Initialization routine

1) Press INIT button in main patch.

2) Connect ADC and 8ch or Stereo speaker setup in “p I/O"

3) In “p nano_lvls”, set all Nano sliders to 0.

4) Pedal monitor test, choose midi in.

5) Set pedal to correct trigger mode.

6) ESC key to load + turn on DAC : the score is loaded.

7) Space bar - then ready to start : Init label of the score.

7. System calibration and tests

In the simulation section open the soundfile in the folder simulation then start. All the cue will be triggered after step 6) and 7).



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Program note

L’idée originale de la pièce est née d’un passage du Journal d’Anaïs Nin. J’ai été frappée par la vivacité et la puissance de ses mots, surtout quand ils ont trait aux relations inter-personnelles, en particulier l’éveil amoureux et le désir. J’ai demandé à la poète Séverine Daucourt d’écrire un texte original qui a servi de point de départ pour ma pièce. Ce texte, centré sur les paradoxes et les troubles de l’éveil amoureux, a inspiré l’ambiance et la trajectoire de l’œuvre et a fourni les mots, les phrases et les schémas phonétiques de la partie vocale. Je voulais créer un environnement organisé autour de la chanteuse, en utilisant l’électronique générée par la voix en temps réel. Cette électronique est parfois comme une extension de la voix, et d’autres fois une entité ambiante et contrastée qui remplit l’espace, entourant la chanteuse de sons transformés qui influencent la perception de l’espace et de la profondeur de l’auditeur. La chanteuse s’engage dans une sorte de quête exploratoire de sa propre voix. Cela commence par la respiration, l’air et les phonèmes, puis on passe à des sons plus longs et expressifs.

Après un court interlude où l’on peut entendre un texte compréhensible, on « débloque » une nature plus crue, animale, dissonante, émergeant des textures électroniques. Cela représente le chaos, l’imprédictibilité et la perte de contrôle.

Kayla Cashetta, note de programme du concert du 7 septembre 2020 au Centre Georges Pompidou

Version documentation creation date: Oct. 1, 2020, 3:50 p.m., update date: Oct. 8, 2020, 4:25 p.m.