The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).
Version state: In progress, update: Sept. 30, 2020
First performance
Performance date: July 2, 2020

Version documentalist

  • naves (naves@ircam.fr)

Version realisation

Version length: 9 h 03 mn 09 s
Default work length: 10 mn

Comment

2 adc for direct sound if needed (amplification).
Output channel 3 is a click track for the performer.

No other version available

Detailed staff

  • accordéon [microtonal]
(Detailed staff comes from Brahms, send mail to brahms-contenu@ircam.fr for correction.)

Channel details

  • Number of input channel : 2
  • Number of output channel : 3

Electronic equipment list

Audio Equipment

  • 2 DPA 4099 - Condenser Microphones (DPA)
  • 2 Loudspeaker - Monitors and Loudspeakers
  • 2 subwoofer - Subwoofers
  • 1 ear-monitor - Headphones
  • 1 Digital Mixing Desk - Digital Mixers

Computer Music Equipment

  • 1 MacBook Pro - Apple Laptops (Apple)
  • 1 Sound Board - Sound Board

Performance details

  • Sept. 8, 2020, France, Paris, Centre Pompidou, ManiFeste

Realisation

  • Grégoire Lorieux
File Author(s) Comment
[361.1 MB] All-in-one Patch patch + score + manual + recording
[463.5 KB] Score Score Sébastien Naves
[632.3 MB] Video Video Sébastien Naves Video of the premiere
[180.2 KB] Technical rider Tech-rider Sébastien Naves
[190.2 MB] Recording(s) recording Sébastien Naves Mix of the premiere

Instructions

Her Majesty the Fool

Oren Boneh

For microtonal accordion (XAMP) and electronics (stereo tape).

HerMajestytheFool-techrider-simplified.pdf

1. Audio setup

2 DPA Microphones for accordion amplification.

In-ear monitors for the accordionist’s click-track (3rd channel of electronic tape).

2. Loudspeaker setup

Stereo FOH with subwoofers.

3. Midi setup

No Midi.

4. Software installation

a) Max/MSP patches (Max 8.1.6)

Download and open the image "Boneh_HerMajestytheFool.dmg".

Copy the content in your hard drive.

Open the patch "HerMajestytheFool_Patch_simplified3.maxpat" in Max.

b) Routing in Max/MSP

dac~ 1 is Left, dac~ 2 is right and dac~ 3 should only go to the performer’s in-ear monitors.

c) DSP Status Options (Fs, IO vs, S vs, Overdrive, Audio Interrupt, Vector Optimization).

48kHz, 24 bits.

IO vector size : 256

Signal vector size : 256

Overdrive : on

Audio Interrupt : off

5. Patch presentation

1- Turn on Audio (press the toggle).

2- Initialize (press the button).

3- Spacebar triggers the sound file (four empty beats of click track before accordion entrance!).

For rehearsal in sections, use the markers (measure number is the left-most number).



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This documentation is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Program note

Her Majesty the Fool est une œuvre pour accordéon microtonal et dispositif électronique écrite pour l’accordéoniste Fanny Vicens. En tant que compositeur, je m’intéresse aux contrastes entre des caractères musicaux appartenant à des mondes opposés, ainsi qu’à la quête d’un éventuel terrain d’entente entre ces caractères. Au cours de ma collaboration avec Fanny et de la découverte de son accordéon spécialement accordé, j’ai été stupéfait par le son immersif et « vintage » qui émerge de la combinaison des registres quarts de ton avec les registres habituels de l’instrument. Du contraste entre les textures « vintage » et très brutes au début de la pièce, naît une machine défectueuse mais déterminée à jouer de la musique humaine. Placé côte à côte, chacun de ces caractères, notamment marqué par l’absurdité et l’irrévérence, prend davantage de sens.

Oren Boneh, note de programme du concert du 8 septembre 2020 au Centre Georges Pompidou

Version documentation creation date: Sept. 30, 2020, 9:19 a.m., update date: Oct. 8, 2020, 4:27 p.m.