The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).
Version state: Undefined

Documentation date: June 8, 2017
Performance date: Dec. 15, 2016

Version documentalist

  • blevy (blevy@ircam.fr)

Version realisation

  • Brice Pauset (Composer)
  • Benjamin Lévy (Computer Music Designer)
  • Sylvain Cadars (Sound engineer)

Default work length: 19 mn

Upgrade Motivation

Update and packaging of the software for post-production of the electronic part for a CD.
Piano recording made in WDR (Köln) by Nicolas Hodges.
Electronic part generated in Studio 8 at IRCAM by Benjamin Lévy with Brice Pauset and Sylvain Cadars

Detailed staff

  • 1 clavier électronique/MIDI/synthétiseur
(Detailed staff comes from Brahms, send mail to brahms-contenu@ircam.fr for correction.)

Electronic equipment list

Computer Music Equipment

  • 1 MacBook Pro - Apple Laptops (Apple)
    for the generation of the electronic part
  • 1 MacPro - Apple Desktops (Apple)
    for the recording
  • 1 ProTools - Music Software (Digidesign)
    playing the piano part and recording the electronic part (re-recording)
  • 1 Max 6 - Max (Cycling74)
    generating the electronic part

Premiere

  • Oct. 19, 1997, Allemagne, festival de Donaueschingen

Publisher :

  • Lemoine

Realisation

  • Eric Daubresse
  • Olivier Pasquet
File Author(s) Comment
[1.1 MB] Performance patch Max_Project B. Lévy Max project – electronic part
[16.9 MB] Document OrigDoc B. Pauset Original documentation of the piece
[58.5 MB] Recording(s) CDrecs Various 3 CD recordings of the piece
[27.3 MB] Score Scores B. Pauset Creation & handwritten scores

Instructions

Audio Setup

The setup used in the studio 8 of IRCAM to generate the electronic part a posteriori from the piano recording made at WDR is the following:

Computer Setup
The sampling rate given by the Pro Tools session was 48kHz.

Loudspeaker Setup

We used the standard 5.1 setup of the Studio. A mapping/panning of the 8 electronic channels of the piece has been made so that we could monitor a spatialized result. It is represented in the following diagram:

Speakers and Channels Layout

Midi Setup

Markers and Midi notes were added by hand on the piano recording of the WDR in Pro Tools. Those notes were sent to the computer running Max to trigger the cues of the patch (see Audio Setup diagram). To convey the MIDI you can use either an external MIDI interface such as those from iConnect or the native MIDI-Network software interface of Mac OS.

Software installation

The patch to generate the electronic part of the piece is provided as a Max Project folder. Just open the PerspSintI-Max_Project.maxproj file with Max 6.1 32bits. In Audio Status configuration window, I/O Vector Size, Signal Vector Size and Scheduler in Overdrive do not require specific values. We used respectively 512256 and ON.

System Calibration and Tests

You need to adjust the level of both inputs from the Piano. For the first input entrée "harmonique" (which can be translated as harmonic input) we used a smooth and a bit distant submix from the WDR recording. For the entrée "bruit" (noisy input) we used a submix with the closest microphone feeding mechanics, harmonic table and pedal noise.

Initialization Routine

Before playing the piece, you need to turn on the DSP (message dsp start in the bottom-left area of the main patch). You also need to click on the init button in the top-right area and choose section 1 in the pop-up menu labelled ---- section ---- / a atteindre. This should also set the number ---- section ---- / en cours to 1. Then you are ready to trigger the first cue either with a MIDI input or with the right arrow of the keyboard.

Patch presentation


Main patch interface

 



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Program note

Perspectivæ Sintagma I (littéralement « ouvrage de perspective ») constitue le premier versant d'un dyptique fondé sur diverses de mes préoccupations actuelles, en particulier celles touchant le traitement du temps musical. Le sous-titre « canons » indique qu'un certain nombre de techniques compositionnelles du passé — en particulier médiéval — est à l'origine de l'œuvre. La relation à ces techniques du passé fait bien sûr l'objet d'une objectivation historique et critique, et s'applique à des domaines de l'activité temporelle jusqu'alors séparés (mesure, métrique, rythmique). Le terrible phantasme évoqué par Leopardi dans Zibaldone, cité par Massimo Cacciari dans ?PAN, « géométriser toute la vie » entre en résonance avec les insaisissables figures de Wentzel Jamnitzer, gravées en 1568, dans son ouvrage auquel j'ai emprunté le titre.

Cette présence de la perspective touche bien des domaines de l'œuvre : la perspective consubstantielle au canon, bien sûr ; mais aussi la perspective possible entre l'écriture et l'interprétation. Pendant l'exécution de la pièce, le jeu du pianiste est constamment comparé à la partition idéale, géométrique, stockée dans l'ordinateur. Les décalages infimes entre l'interprète et la partition sont insérés dans un algorithme de composition en temps réel reproduisant par synthèse les mêmes processus que ceux de la partition écrite. La perspective, en quelque sorte, est le véritable sujet du canon, qu'il soit écrit, interprété ou ré-évalué lors de l'exécution.

Brice Pauset.

Version documentation creation date: June 8, 2017, 1:18 p.m., update date: May 3, 2018, 8:22 p.m.