The setup and the execution of the electroacoustic part of this work requires a Computer Music Designer (Max expert).

Documentation date: 14 décembre 2015

Version state

Valid

Validation date: 3 mai 2018

Version documentalist

  • olto (olto@ircam.fr)

Version realisation

Version length

18 mn 10 s

Upgrade Motivation

Max patch for the reproduction of the electronic part

Comment

This version of the electronic part is created on the basis of the transfert-boites version (ADAT re-recording).

According to Stanley Haynes (Report on the realization of York Höller’s “Arcus”, in «Contemporary Music Review» 1/1), the original master of the electronic part was on analog tape.
The analysis of the ADAT audio signal has shown different problems: besides the tipically analogical noises (es. clicks, low frequency noises caused by splices), different "digital tape" issues are found (DC-offset, dithering, clicks etc.). A research in the IRCAM archive evidenced some possible original master tapes: 22B, 22C and 22D. It is suggested to plan a digitization of these tapes with new technology (96 kHz 24 bit). A professional 1/2" 4-track tape recorder and a DBX module are required.

Detailed staff

  • 1 flûte (aussi 1 flûte piccolo), 1 hautbois (aussi 1 cor anglais), 1 clarinette, 1 clarinette basse, 1 basson, 1 contrebasson, 1 cor, 1 trompette, 1 trombone, 1 percussionniste, 1 timbales, 1 piano (aussi 1 orgue électrique), 1 violon, 1 violon II, 1 alto, 1 violoncelle, 1 contrebasse
(Detailed staff comes from Brahms, send mail to brahms-contenu@ircam.fr for correction.)

Electronic equipment list

Computer Music Equipment

  • 1 MacBook Pro - Apple Laptops (Apple)
    (or equivalent)
  • 1 Max 6 - Max (Cycling74)
  • 1 Sound Board - Sound Board
    (4 x 48 kHz 16 bit outputs required)

Audio Equipment

  • 4 Loudspeaker - Loudspeakers

Premiere

  • 13 octobre 1978, Paris, Ircam, Espace de projection

Publisher :

  • Breitkopf & Härtel

Realisation

  • Stanley Haynes
  • David Wessel

Work length

  • 20 mn
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File Author(s) Comment
Download [199,8 Mio] All-in-one ARCUS_2015.dmg Alessandro Olto Concert max patch + sounds to play the electronic part
Download [434,9 Mio] Audio file(s) ARCUS_from_ADAT Alessandro Olto transfer from ADAT tape

Instructions

Audio setup

arcus_audio_setup

Loudspeaker setup

There is no indications about the loudspeaker setup in the score preserved at IRCAM. Nevertheless, according to the annotations found on the cases of the original tapes this is how it is supposed to be:

arcus_loudspeaker_setup

Software installation

This patch require Max MSP v.6; the interface must be set at 48 kHz.

System calibration and tests

An additional patch with the original channel test is added to the .dmg archive.

Patch presentation

Follow the instructions on the max patch

arcus_max_patch



© IRCAM Creative Commons License
This documentation is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.


Program note

York Höller a travaillé pendant deux mois à l'Ircam en 1978 pour réaliser cette œuvre. Il a tout d'abord demandé aux musiciens de l'Ensemble intercontemporain d'enregistrer directement dans l'ordinateur un grand nombre de motifs instrumentaux issus de la partition. Ces sons ont ensuite été « traités », c'est-à-dire transformés de multiples façons par l'ordinateur, selon un code fixé par le compositeur qui engendre la structure de la partie électronique et de la partie instrumentale, un peu comme le code génétique engendre une structure biologique. Pour être compris par l'ordinateur, ce code a dû être transcrit par des musiciens et des programmeurs — principalement [composer:1591][Stanley Haynes] et [composer:3351][David Wessel] — dans un langage informatique. Ce langage, développé à l'Ircam à partir du programme Music V, permet non seulement de synthétiser des sons entièrement artificiels, mais aussi — ce qui est le cas ici — de transformer des sons naturels.

« Ma composition Arcus, dit York Höller, traduit deux préoccupations fondamentales qui sont très liées. La première a trait à l'aspect sonore et la deuxième à l'aspect formel de l'œuvre. Je suis convaincu que l'une des tâches musicales essentielles d'aujourd'hui consiste à régler le problème de la liaison entre les sons naturels et les sons électroniques. Aussi me suis-je efforcé de créer des relations aussi organiques et subtiles que possible, en n'utilisant comme matériel de base que des sons instrumentaux traités électroniquement de différentes façons :

- par ring modulation (multiplication d'une onde sonore par une autre)
- par modulation de l'amplitude (modification des niveaux sonores)
- par modulation de la fréquence (variation contrôlée de la hauteur)
- par déphasage et par l'intervention de différents délais (décalage temporel de divers sons)
- par changement de l'articulation (modification de l'attaque d'un son)

Toutes ces transformations ont été contrôlées par un code, composé de quarante fréquences et de quarante durées, qui est également responsable de la mélodie, de l'harmonie, du rythme, de la densité et des proportions des séquences de l'œuvre ».

Arcus a été commandée par l'Ircam pour l'inauguration de l'Espace de Projection. »

Version documentation creation date: 14 décembre 2015 05:36, update date: 6 mai 2021 15:09